بررسی شاخص‌ها و عناصر برنامه‌های تلویزیونی تعاملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد تهیه‌کنندگی سیما، دانشگاه صداوسیما

چکیده

فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه‌ی رسانه­ها اثرگذاشته و در بسیاری از آن‌ها تحولات اساسی به وجود آورده است. رسانه‌های دیجیتال در این عصر از مهم‌ترین ابزارهای دسترسی به اطلاعات تلقی می‌شوند. وسایل ارتباطی جدید که شامل خدمات تلویزیون کابلی و سفارش پخش برنامه‌های خاص توسط بیننده است و هم‌چنین ماهواره و اینترنت را شامل می‌شود، الگوهای جدیدی برای اطلاع‌رسانی و ارتباطات در دنیای امروز هستند. از جمله ویژگی‌های این سیستم نوین، ارتباطات الکترونیکی، دوسویه‌گی و تعاملی بودنش است که به مخاطبان اجازه می‌دهد فعال بوده و حالت منفعل نداشته باشند. تلویزیون و رسانه‌های تعاملی امکان ارتباط دوسویه‌ی مخاطبان با صاحبان رسانه را فراهم می‌کنند. این امر خصوصاً با ظهورو بروز اینترنت برای تعامل بیش‌تر مخاطبان با رسانه میسر است. در این پژوهش به بررسی شاخص های پدیده‌ی تلویزیون تعاملی در ارتباط دوسویه‌ی مخاطبان و تولیدکنندگان تلویزیونی پرداخته­ایم و شاخص‌های محتوایی و ساختاری برنامه­های تعاملی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

کلیدواژه‌ها