فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیهی رسانهها اثرگذاشته و در بسیاری از آنها تحولات اساسی به وجود آورده است. رسانههای دیجیتال در این عصر از مهمترین ابزارهای دسترسی به اطلاعات تلقی میشوند. وسایل ارتباطی جدید که شامل خدمات تلویزیون کابلی و سفارش پخش برنامههای خاص توسط بیننده است و همچنین ماهواره و اینترنت را شامل میشود، الگوهای جدیدی برای اطلاعرسانی و ارتباطات در دنیای امروز هستند. از جمله ویژگیهای این سیستم نوین، ارتباطات الکترونیکی، دوسویهگی و تعاملی بودنش است که به مخاطبان اجازه میدهد فعال بوده و حالت منفعل نداشته باشند. تلویزیون و رسانههای تعاملی امکان ارتباط دوسویهی مخاطبان با صاحبان رسانه را فراهم میکنند. این امر خصوصاً با ظهورو بروز اینترنت برای تعامل بیشتر مخاطبان با رسانه میسر است. در این پژوهش به بررسی شاخص های پدیدهی تلویزیون تعاملی در ارتباط دوسویهی مخاطبان و تولیدکنندگان تلویزیونی پرداختهایم و شاخصهای محتوایی و ساختاری برنامههای تعاملی را مورد بررسی قرار دادهایم.