TY - JOUR ID - 113328 TI - رویکردها و چالش های مقابله با اخبار جعلی در جهان JO - دانش آینده پژوهی رسانه JA - JMFS LA - fa SN - AU - آزادی, محمدحسین AD - کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه صداوسیما Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 1 SP - 33 EP - 64 KW - اخبار جعلی KW - راستی آزمایی KW - رسانه‌های اجتماعی KW - پسا حقیقت KW - شخصی سازی اطلاعات DO - N2 - طی سال‌های اخیر، گسترش رسانه‌های اجتماعی فرآیند ارتباط افراد با یکدیگر را تا حدود زیادی تسهیل کرده است. کاربران رسانه‌های اجتماعی اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند، با سایرین ارتباط می‌گیرند و در خصوص رویدادهای ترند شده در این فضا بحث و تبادل نظر می‌کنند. با این حال، بسیاری از اطلاعاتی که اخیراً در این فضا منتشر شده، مشکوک به نظر می‌رسند و حتی برخی از آن‌ها به قصد فریب سایرین تولید می‌شوند، این محتواها غالباً «اخبار جعلی» نامیده می‌شوند. گسترش این پدیده ظرفیت ایجاد مشکلات جدی و مهمی را برای جوامع دارد و اثر آن بر رویدادهایی چون انتخابات 2016 آمریکا، برگزیت، انتخابات 2017 فرانسه، 2019 هند و... نگرانی‌هایی را در پی داشته و منجر به اتخاذ رویکردهای مقابله‌ای با آن شده است. در این مقاله به بررسی رویکردها و چالش‌های مقابله با این پدیده در سراسر جهان می‌پردازیم. بررسی‌های ما نشان می‌دهد دولت‌ها اقدام به وضع قوانین و مقررات و پاسخگو ساختن پلتفرم‌های آنلاین کرده‌اند، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اقدام به تعبیه الگوریتم‌های تشخیص خودکار، فیلتر محتوای مضر، تشخیص شبکه انتشار این محتواها، شناسایی و حذف ربات‌ها و حساب‌های کاربری جعلی کرده‌اند و سازمان‌های برودکست نیز با توجه به جایگاه مناسبشان در سبد مصرف رسانه‌ای شهروندان جهان به دو روش، امکان مقابله با اخبار جعلی را دارند نخست از طریق ارائه اخبار صحیح، دقیق و قابل‌اعتماد و دوم از طریق رد خبر جعلی و آگاه‌سازی عموم نسبت به آن‌ها. UR - https://www.mediafs.ir/article_113328.html L1 - https://www.mediafs.ir/article_113328_03adfc5129ab9f873424ace32eb77b25.pdf ER -