@article { author = {Kalhor, Mohammad Mahyar}, title = {A study of the indicators and elements of interactive television programs}, journal = {Journal of Media Futures Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {121-142}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = { Information and communication technology has affected all media and has brought about fundamental changes in many of them. Digital media is considered to be one of the most important tools for accessing information in this age. New means of communication, including cable TV services and viewer-ordered broadcasts, as well as satellite and the Internet, are new patterns of information and communication in today's world. Among the features of this new system is its electronic communication, two-way and interactive nature, which allows the audience to be active and not passive. Television and interactive media allow audiences to have two-way communication with media owners. This is especially possible with the advent of the Internet for more audience interaction with the media. In this study, we have studied the indicators of the phenomenon of interactive television in the two-way relationship between audiences and television producers, and we have examined the content and structural indicators of interactive programs.}, keywords = {Interactive television,Information technology,Talk Shows,Elements of Interaction}, title_fa = {بررسی شاخص‌ها و عناصر برنامه‌های تلویزیونی تعاملی}, abstract_fa = {فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه‌ی رسانه­ها اثرگذاشته و در بسیاری از آن‌ها تحولات اساسی به وجود آورده است. رسانه‌های دیجیتال در این عصر از مهم‌ترین ابزارهای دسترسی به اطلاعات تلقی می‌شوند. وسایل ارتباطی جدید که شامل خدمات تلویزیون کابلی و سفارش پخش برنامه‌های خاص توسط بیننده است و هم‌چنین ماهواره و اینترنت را شامل می‌شود، الگوهای جدیدی برای اطلاع‌رسانی و ارتباطات در دنیای امروز هستند. از جمله ویژگی‌های این سیستم نوین، ارتباطات الکترونیکی، دوسویه‌گی و تعاملی بودنش است که به مخاطبان اجازه می‌دهد فعال بوده و حالت منفعل نداشته باشند. تلویزیون و رسانه‌های تعاملی امکان ارتباط دوسویه‌ی مخاطبان با صاحبان رسانه را فراهم می‌کنند. این امر خصوصاً با ظهورو بروز اینترنت برای تعامل بیش‌تر مخاطبان با رسانه میسر است. در این پژوهش به بررسی شاخص های پدیده‌ی تلویزیون تعاملی در ارتباط دوسویه‌ی مخاطبان و تولیدکنندگان تلویزیونی پرداخته­ایم و شاخص‌های محتوایی و ساختاری برنامه­های تعاملی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.}, keywords_fa = {تلویزیون تعاملی,فن‌آوری اطلاعات,برنامه‌های گفتگو محور,عناصر تعامل}, url = {https://www.mediafs.ir/article_113343.html}, eprint = {https://www.mediafs.ir/article_113343_367846c74d8f24be504a841fafeca863.pdf} }